Korzystanie z Systemu Obsługi Deklaracji CELINA
I. Podstawowe informacje
System CELINA jest krajowym systemem służącym w administracji celnej do rejestracji i przetwarzania danych ze zgłoszeń celnych i innych dokumentów celnych dotyczących towarów importowanych na obszar celny Unii Europejskiej. W systemie tym obsługiwane są przede wszystkim zgłoszenia celne w zakresie procedury dopuszczenia do obrotu, uszlachetniania czynnego, składu celnego, odprawy czasowej i przetwarzania pod kontrolą celną, a także rejestrowane są deklaracje skrócone do czasowego składowania (DS) oraz powiadomienia wymagane w procedurze uproszczonej. Z informatycznego punktu widzenia także INTRASTAT stanowi wyodrębniony moduł (podsystem) systemu CELINA.
Zgłoszenia celne przywozowe mogą być przesyłane do organu celnego w formie zgłoszenia elektronicznego (tj. komunikatu elektronicznego podpisanego kluczem do bezpiecznej transmisji danych) albo składane w formie papierowej z wykorzystaniem formularza SAD.
W przypadku złożenia zgłoszenia celnego albo DS w formie papierowej, dane zawarte w tych dokumentach mogą być dodatkowo dostarczone organowi celnemu w formie niepodpisanego komunikatu elektronicznego lub na nośniku zewnętrznym (np. CD, pendrive).
Obsługa zgłoszenia w formie elektronicznej polega na wymianie komunikatów pomiędzy zgłaszającym a organem celnym, zawierających dane przewidziane przepisami wspólnotowego i krajowego prawa celnego, a także odpowiednich instrukcji w zakresie danych wymaganych dla zgłoszenia celnego.
Zasadą jest, że do zgłoszenia celnego dołącza się wszystkie dokumenty, których przedłożenie jest wymagane dla zastosowania przepisów regulujących procedurę celną, do której zgłaszane są towary. Jednakże w przypadku zgłoszeń elektronicznych, dokumenty stanowiące załączniki do zgłoszenia elektronicznego nie są przedstawiane organowi celnemu wraz z tym zgłoszeniem chyba, że ich przedłożenie jest konieczne, w szczególności ze względu na przewidziany w przepisach odrębnych obowiązek dokonania na nich adnotacji, uwierzytelnienia lub ostemplowania przez organ celny.
Dokumenty, które nie są przedstawiane organowi celnemu wraz ze zgłoszeniem elektronicznym, do chwili zwolnienia towarów są przechowywane do dyspozycji organów celnych przez osobę dokonującą zgłoszenia celnego, zaś po zwolnieniu towarów – przez osobę uprawnioną do korzystania z procedury celnej.
System CELINA działa we wszystkich placówkach celnych (urzędach i oddziałach celnych).
System CELINA nie realizuje funkcjonalności związanych z obsługą przywozowych deklaracji skróconych składanych przy wprowadzaniu towaru na obszar celny Unii Europejskiej (obsługa w systemie ICS) lub deklaracji i zgłoszeń celnych związanych z wywozem i wyprowadzaniem towarów (obsługa w systemie ECS).
II. Warunki korzystania z funkcjonalności systemu CELINA
Korzystanie przez osobę zainteresowaną z możliwości przesyłania przywozowych zgłoszeń celnych w formie elektronicznej do systemu CELINA jest uzależnione od:
1. posiadania aplikacji umożliwiającej przesyłanie elektronicznych komunikatów do przedmiotowego systemu, zbudowanej zgodnie ze specyfikacją zawierającą opis struktury i zawartości informacyjnej przesyłanych dokumentów w postaci plików XML;
2. rejestracji firmy w Podsystemie Danych Referencyjnych (PDR) oraz uzyskania przez osobę fizyczną, która będzie przesyłała komunikaty do systemu CELINA, klucza do bezpiecznej transmisji danych, czyli certyfikatu umożliwiającego podpisywanie zgłoszeń celnych wydawanego przez Centrum Bezpiecznej Transmisji Danych w Izbie Celnej w Krakowie.
III. Formy komunikacji
Wymiana komunikatów elektronicznych z systemem CELINA może odbywać się poprzez
– serwis internetowy CELINA WEB CEL,
– za pomocą poczty elektronicznej na adres pwk@celina.mofnet.gov.pl
IV. Informacje szczegółowe
Pytania natury technicznej związane z funkcjonowaniem i obsługą systemu CELINA można kierować do HelpDesk dla systemu CELINA:
a) adres e-mail:
helpdesk@celina.mofnet.gov.pl
b) telefony:
0801-457-900 – numer ogólny – całodobowo
c) nr fax:
033 / 8576210 (całodobowo)
Pytania natury merytorycznej, które wiążą się z przepisami regulującymi problematykę przywozowych zgłoszeń celnych można kierować do Centrum Informacji Służby Celnej (InfoSC):
a) adres e-mail:
info.sluzbacelna@kat.mofnet.gov.pl
b) telefony:
801-470-477 oraz 33 85-76-251.
Dodatkowe informacje związane z problematyką przywozowych zgłoszeń celnych w szczególności w zakresie ich wypełniania oraz korzystania z systemu CELINA zawarte są w:
– Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych,
– Instrukcji obsługi i stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych – dla podmiotów,
– Instrukcji nadania kodu identyfikacyjnego (loginu), uzyskania klucza do bezpiecznej transmisji danych oraz rejestracji osób i podmiotów gospodarczych w Podsystemie Danych Referencyjnych (PDR) dla celów przesyłania elektronicznych zgłoszeń i pozostałych dokumentów do Systemów Celnych: CELINA, ECS, ICS oraz INTRASTAT.