Susz tytoniowy
Do końca 2012 r. susz tytoniowy (obecnie zdefiniowany jako tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym, bez względu na wilgotność) nie był wyrobem akcyzowym. Dodatkowo w minionym okresie brakowało regulacji pozwalających na monitorowanie obrotu suszem tytoniowym. Powyższe przyczyniało się do rozwoju nielegalnej produkcji wyrobów tytoniowych. Bowiem w praktyce do tego, żeby susz tytoniowy nadawał się do palenia, a tym samym mógł zostać uznany za tytoń do palenia (wyrób akcyzowy) wystarczyło by został on pocięty lub inaczej podzielony. Wprowadzenie regulacji umożliwiających objęcie systemem akcyzowym suszu tytoniowego zapobiegło ww. niepożądanym zjawiskom.
Potrzebę wprowadzenia regulacji prawnych sygnalizowali również przedstawiciele branży tytoniowej, którzy ponosili znaczne straty finansowe w związku z brakiem monitorowania liści tytoniowych, nie nadających się jeszcze do bezpośredniego palenia. Objęcie akcyzą suszu tytoniowego zlikwidowało tę nierównowagę pomiędzy przedstawicielami branży tytoniowej, handlującymi wyrobami objętymi akcyzą, a firmami, których produkty „jeszcze nieprzetworzone" były wyłączone z opodatkowania akcyzą.
Należy podkreślić, że przepisy unijne nie regulują kwestii opodatkowania akcyzą suszu tytoniowego. Susz tytoniowy, w takim znaczeniu, jaki nadano mu w ustawie o podatku akcyzowym, nie jest wyrobem tytoniowym ani w rozumieniu przepisów tej ustawy, ani w rozumieniu dyrektyw unijnych. W przepisach krajowych susz tytoniowy opodatkowano akcyzą, jednakże nie narusza to przepisów tzw. dyrektywy horyzontalnej (dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r.). W art. 1 ust. 3 lit. a przepisy tej dyrektywy zezwalają na nakładanie podatków na produkty inne niż wyroby akcyzowe (w rozumieniu dyrektywy). Na powyższej podstawie opodatkowane są obecnie akcyzą np. samochody osobowe.
Opodatkowanie akcyzą suszu tytoniowego nie powoduje zwiększenia formalności przy przekraczaniu granic w handlu między państwami członkowskimi. W celu uniknięcia zarzutu odnośnie zwiększenia formalności przy przekraczaniu granic w handlu między państwami członkowskimi nie przewidziano opodatkowania akcyzą dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu suszu tytoniowego.
Regulacje w zakresie opodatkowania akcyzą suszu tytoniowego wprowadzone z dniem 1 stycznia 2013 r. mają na celu przeciwdziałanie rozwojowi nielegalnej produkcji wyrobów tytoniowych, której skala w ostatnich lata gwałtownie rosła. Ustawa o podatku akcyzowym ujmując susz tytoniowy w katalogu wyrobów akcyzowych, opodatkowała go podatkiem akcyzowym w przypadkach, gdy jest on sprzedawany innym podmiotom niż podmioty będące pośredniczącymi podmiotami tytoniowymi lub podmiotami prowadzącymi składy podatkowe. Czynnościami rodzącymi obowiązek podatkowy jest również import i nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego w przypadku, gdy czynności te są dokonywane przez podmioty inne niż podmioty będące pośredniczącymi podmiotami tytoniowymi lub podmiotami prowadzącymi składy podatkowe. Opodatkowuje się również nabycie lub posiadanie tego suszu przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tego suszu. Ww. zakres opodatkowania suszu tytoniowego oznacza, że nie będzie powstawać obowiązek podatkowy w stosunku do podmiotu posiadającego susz tytoniowy, który sam go wyprodukował (np. w przypadku plantatora).
Susz tytoniowy nie podlega procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Niemniej jednak przewiduje się, że susz tytoniowy, podlegający opodatkowaniu akcyzą, objęty jest obowiązkiem oznaczenia znakami akcyzy. Powyższe ma służyć należytemu sprawowaniu kontroli nad obrotem suszem tytoniowym.
Stawka akcyzy na susz tytoniowy kształtuje się na poziomie 229,32 zł za kilogram. W przypadku jednak naruszenia obowiązku oznaczania znakami akcyzy suszu tytoniowego, stawkę akcyzy określono w wysokości 458,64 zł za kilogram.