Zwrot podatku od towarów i usług podmiotom zagranicznym
Zwrot podatku od towarów i usług podmiotom zagranicznym
Zwrot podatku od towarów i usług podmiotom zagranicznym w państwach członkowskich Unii Europejskiej regulują przepisy dyrektywy 2008/9/WE dnia 12 lutego 2008 r. określającej szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim oraz trzynastej dyrektywy Rady 86/560/EWG z dnia 17 listopada 1986 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych – warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium Wspólnoty. Regulacje te dla podatników z państw członkowskich Unii Europejskiej przewidują dokonywanie zwrotu podatku na podstawie wniosku składanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem administracji podatkowej państwa członkowskiego siedziby. W odniesieniu do podmiotów zagranicznych z państw spoza Unii Europejskiej wnioski są składane w formie papierowej.
Podstawa prawna
Regulacje, o których wyżej mowa zawarte zostały w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) i rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. poz. 1860).
O zwrot podatku mogą ubiegać się:
1) podmioty uprawnione z państw członkowskich Unii Europejskiej, tj. osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które, w okresie za który występują o zwrot, nie posiadają siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium Polski, ale posiadające siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, oraz
2) podmioty uprawnione z państw trzecich, tj. osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które, w okresie za który występują o zwrot, nie posiadają siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium Polski oraz podmioty zagraniczne, o których mowa w art. 131 pkt 2 ustawy, które nie posiadają siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski, po spełnieniu następujących warunków tj., gdy podmioty te:
1) są zarejestrowanymi podatnikami podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;
2) nie wykonują na terytorium Polski, w okresie za który występują o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy, z wyjątkiem usług wymienionych w przepisach rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom, w tym również świadczenia usług i dostawy towarów, dla których zgodnie z art. 17 ustawy podatnikiem jest ich nabywca, oraz usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy, przez podatników lub podmioty zagraniczne zidentyfikowanych na potrzeby procedury szczególnej rozliczania VAT, o której mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7 ustawy.
Podmiotom uprawnionym z państw trzecich, które zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy złożyły zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania ze specjalnych procedur rozliczania podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej z tytułu usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych, zwrot podatku przysługuje od nabywanych towarów i usług, które są związane wyłącznie ze świadczeniem tych usług.
Zwrot podatku przysługuje: podmiotom uprawnionym zarówno z państw członkowskich Unii Europejskiej, jak i z państw trzecich, w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium Polski towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium Polski, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium Polski.
W przypadku gdy towary lub usługi, od których podmioty uprawnione ubiegają się o zwrot podatku, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podmiotom tym przysługuje zwrot podatku w proporcji, w jakiej towary lub usługi związane są z wykonywaniem czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym w składanym wniosku przy określaniu wnioskowanej kwoty zwrotu podatku podmiot uprawniony uwzględnia obliczoną proporcję.
Podmiotom uprawnionym z państw trzecich zwrot podatku przysługuje na zasadzie wzajemności. Zasady tej nie stosuje się do podmiotów, które złożyły zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania ze specjalnych procedur rozliczania podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej z tytułu usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych.
Zwrot podatku nie przysługuje w odniesieniu do kwot podatku:
• które zostały zafakturowane niezgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie,
• które dotyczyły czynności, o których mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy (eksportu towarów, gdy wywóz dokonywany był przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz) i art. 13 ustawy (wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów),
• w odniesieniu do których, zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, nie przysługuje podatnikom, o których mowa w art. 15, prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego (brak prawa do odliczenia z art. 88 ustawy).
Okres zwrotu i limity kwotowe
Podmioty uprawnione mogą wystąpić o zwrot podatku za okres nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż rok podatkowy lub za okres krótszy niż ostatnie 3 miesiące tego roku. Wnioskowane kwoty podatku w okresie, za który podmioty te występują o zwrot podatku wynikają z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług lub z dokumentów celnych w przypadku importowanych towarów w tym okresie.
Kwota wnioskowanego zwrotu podatku nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych: 1) 400 euro – w przypadku gdy wniosek dotyczy okresu krótszego niż rok podatkowy, ale nie krótszego niż 3 miesiące; 2) 50 euro – w przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku podatkowego lub okresu krótszego niż ostatnie 3 miesiące tego roku.
Przeliczenia ww. kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień wystawienia faktury lub dokumentu celnego.
Warunki zwrotu podatku podmiotom uprawnionym z państw członkowskich Unii Europejskiej
Podmioty, które posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski składają wnioski o dokonanie zwrotu podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Wniosek o zwrot podatku należy złożyć w języku polskim, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem administracji podatkowej państwa członkowskiego siedziby, do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, nie później niż do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy. Urząd Skarbowy niezwłocznie potwierdza w formie elektronicznej otrzymanie wniosku.
Wniosek składany w formie elektronicznej zawiera następujące dane:
• informacje określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
• wskazany we wniosku opis rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej winien zawierać czwarty poziom kodów NACE Rev. 2, zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACA Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006, str. 1 z późn. zm.),
• opis rodzaju nabytych towarów i usług winien zostać określony za pomocą kodów i pod-kodów, o których mowa w załączniku do Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 79/2012 z dnia 31 stycznia 2012 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 29 z 01.02.2012, str. 13, z późn. zm.).
Przypadki składania faktur i dokumentów celnych wraz z wnioskiem oraz forma ich złożenia
Wraz z wnioskiem podmioty uprawnione zobowiązane są przekazać za pośrednictwem administracji podatkowej państwa członkowskiego siedziby, również za pomocą środków komunikacji elektronicznej, kopię faktury lub dokumentu celnego, w przypadku gdy: 1) podstawa opodatkowania podana w fakturze lub dokumencie celnym jest równa lub większa niż równowartość w złotych - kwoty 1 000 euro, 2) podstawa opodatkowania podana w fakturze stwierdzającej nabycie paliwa jest równa lub większa niż równowartość w złotych - kwoty 250 euro. Przy przeliczaniu kwot należy wziąć kurs taki, jak przy wyliczaniu kwoty uprawniającej do zwrotu.
Warunki zwrotu podatku podmiotom uprawnionym z państw trzecich
Podmioty, które nie posiadają siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski składają wnioski o dokonanie zwrotu podatku na piśmie.
Wniosek o zwrot podatku należy złożyć do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, nie później niż do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy. Wzór wniosku został określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Wraz z wnioskiem należy złożyć następujące dokumenty: 1) oryginały faktur oraz dokumentów celnych oraz faktury lub dokumenty celne przesyłane, w tym udostępniane w formie elektronicznej, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku; 2) oryginał zaświadczenia będący załącznikiem do wniosku, wskazujący, że podmiot uprawniony jest podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze zarejestrowanym w kraju siedziby, wydane przez organ podatkowy w kraju siedziby tego podmiotu uprawnionego (dokument ten nie ma zastosowania, jeżeli zwrot podatku dotyczy nabywanych towarów i usług, związanych wyłącznie ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych przez podmiot uprawniony). Jeżeli podmiot uprawniony składa wniosek częściej niż raz w roku podatkowym - zaświadczenia nie dołącza się do każdego wniosku, pod warunkiem że nie upłynął rok od dnia jego wystawienia oraz nie nastąpiły żadne zmiany w zakresie objętym zaświadczeniem; 3) dokument potwierdzający identyfikację na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, jeżeli zwrot podatku związany jest wyłącznie ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych i podmiot uprawniony jest zidentyfikowany dla świadczenia tych usług poza terytorium kraju;
Urząd skarbowy po dokonaniu zwrotu podatku zwraca faktury i dokumenty celne podmiotowi uprawnionemu.
Procedura zwrotu podatku podmiotom uprawnionym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz podmiotom uprawnionym z państw trzecich
Wydanie decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście następuje:
• w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku wraz ze wszystkimi dokumentami, jeżeli w tym terminie nie jest możliwe wydanie decyzji, ze względu na brak wszystkich informacji, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście może żądać dostarczenia dodatkowych informacji - za pomocą środków komunikacji elektronicznej, gdy żądanie skierowane jest do podmiotów uprawnionych z państw członkowskich UE,
• jeżeli otrzymane dodatkowe informacje są również niewystarczające by podjąć decyzję w sprawie zwrotu, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście może żądać dostarczenia dalszych dodatkowych informacji - za pomocą środków komunikacji elektronicznej, gdy żądanie skierowane jest do podmiotów uprawnionych z państw członkowskich UE,
• żądane informacje należy dostarczyć w języku polskim w terminie 1 miesiąca od dnia otrzymania takiego żądania.
• w przypadku żądania dostarczenia dodatkowych informacji i dalszych dodatkowych informacji naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku w terminie: 1) 2 miesięcy od dnia otrzymania dodatkowych informacji i dalszych dodatkowych informacji, nie dłużej jednak niż w terminie 8 miesięcy od dnia otrzymania wniosku; 2) 2 miesięcy od upływu terminu, 1 miesiąca od dnia otrzymania takiego żądania, w przypadku nieotrzymania dodatkowych informacji i dalszych dodatkowych informacji, nie dłużej jednak niż w terminie: a) 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku w przypadku żądania dodatkowych informacji; b) 8 miesięcy od dnia otrzymania wniosku w przypadku żądania dalszych dodatkowych informacji.
Urząd skarbowy dokonuje zwrotu uznanej kwoty podatku nie później niż w terminie 10 dni roboczych od dnia wydania decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu podatku. • Zwrot podatku jest dokonywany w złotych polskich na rachunek bankowy: 1) w Polsce albo w państwie członkowskim siedziby lub w innym państwie członkowskim - w przypadku podmiotu uprawnionego z państw członkowskich Unii Europejskiej; 2) w Polsce albo w kraju siedziby - w przypadku podmiotu uprawnionego z państw trzecich. • Jeżeli zwrot podatku jest dokonywany na rachunek w innym niż Polska kraju, urząd skarbowy nie ponosi kosztów związanych z dokonaniem tego zwrotu. Koszty te pomniejszają kwotę zwrotu określonego w decyzji.
Zwrot podatku po terminie
Od kwoty podatku niezwróconej przez urząd skarbowy w terminie (tj. po upływie 10 dni roboczych od dnia wydania decyzji) naliczane są odsetki analogicznie jak dla podatników, o których mowa w art. 15 ustawy, w przypadkach nieterminowego zwrotu podatku tym podatnikom. Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa w tym zakresie stosuje się odpowiednio.
Uzyskanie nienależnych kwot zwrotu
Kwoty zwrotu podatku uzyskane nienależnie przez podmioty uprawnione, podlegają zwrotowi do urzędu skarbowego wraz z należnymi odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. W przypadku niezwrócenia kwoty zwrotu podatku uzyskanej nienależnie wraz z należnymi odsetkami, podmiotom nieuprawnionym nie przysługują żadne dalsze zwroty do wysokości niezwróconej kwoty wraz z odsetkami.
Postępowanie przy zmianie proporcji
Jeżeli po złożeniu wniosku o zwrot podatku, obliczona proporcja (w przypadku gdy towary lub usługi, od których podmiot uprawniony ubiega się o zwrot podatku, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) ulegnie zmianie, podmiot uprawniony uwzględnia zmianę tej proporcji oraz dokonuje odpowiedniej korekty kwot podatku do zwrotu wynikającej ze zmiany tej proporcji:
1) we wniosku o zwrot podatku składanym w roku podatkowym następującym po roku podatkowym, za który lub którego część złożony został ten wniosek. W tym przypadku kwota podatku powstała w wyniku zmiany proporcji (zmniejszająca lub zwiększająca kwotę otrzymanego albo żądanego zwrotu) zostaje uwzględniona przez urząd skarbowy we wnioskowanej kwocie zwrotu
2) składa korektę wniosku o zwrot podatku, jeżeli w roku podatkowym następującym po roku podatkowym, za który lub którego część złożony został ten wniosek, podatnik nie występuje o zwrot podatku. W tym przypadku kwota podatku, zmniejszająca kwotę otrzymanego zwrotu podatku określona w decyzji, powstała w wyniku tej korekty podlega wpłacie do urzędu skarbowego w terminie 10 dni od dnia otrzymania takiej decyzji. Jeżeli natomiast w wyniku tej korekty powstała kwota podatku, zwiększająca kwotę otrzymanego zwrotu podatku, kwota ta podlega zwrotowi z urzędu skarbowego. Zastosowanie mają tu terminy określone dla wydania decyzji w sprawie zwrotu.