Samochody typu PICK-UP
Podatkowi akcyzowemu podlegają samochody osobowe klasyfikowane do pozycji CN 8703. Prawidłowej klasyfikacji towarów, w tym również samochodów osobowych, dokonuje się zgodnie z ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej. W myśl reguły 1 ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury Scalonej klasyfikacji towarów należy dokonywać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji i działów. Natomiast zgodnie z brzmieniem pozycji 8703 obejmuje ona „Pojazdy silnikowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi".
Z powyższego brzmienia pozycji 8703 wynika zatem, iż o klasyfikacji samochodu do tejże pozycji decyduje jego zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób. Samochody typu pick-up, w zależności od ich zasadniczego przeznaczenia, mogą być klasyfikowane do pozycji CN 8704 lub 8703.
Bez wyczerpującej oceny całego zebranego w sprawie materiału dowodowego nie jest możliwe rozstrzygnięcie o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu samochodowego, a co za tym idzie jego prawidłowa klasyfikacja taryfowa (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 kwietnia 2007 r., sygn. akt I GSK 1361/06). Zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób bądź towarów ustalane jest przy tym na podstawie ogólnego wyglądu i ogółu cech samochodu (wyrok ETS z dnia 6 grudnia 2007 r. w sprawie C-486/06, Lex nr 337569).
Należy mieć na uwadze, iż klasyfikacja pojazdów mechanicznych objętych pozycją CN 8703 jest wyznaczana przez pewne cechy, które wskazują, że te pojazdy są głównie przeznaczone do przewozu osób niż do transportu towarów. Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów silnikowych, mających masę brutto mniejszą niż 5 ton, które posiadają pojedynczy, zamknięty, wewnętrzny obszar, stanowiący przestrzeń dla kierowcy i dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są pojazdy powszechnie znane jako wielozadaniowe" np. pojazdy typu VAN, SUV-y (Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pickup. Przejawem cech projektowych stosowanych do pojazdów objętych pozycją CN 8703 są następujące cechy:
a) obecność stałych siedzeń z wyposażeniem bezpieczeństwa dla każdej osoby (np. pasy bezpieczeństwa lub punkty kotwiące oraz wyposażenie do zainstalowania pasów bezpieczeństwa) lub obecność stałych punktów kotwiących i wyposażenia do zainstalowania siedzeń i wyposażenia bezpieczeństwa w przestrzeni tylnej za przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów; takie siedzenia mogą być zamocowane na stałe, składane, zdejmowane z punktów kotwiących lub składające się;
b) obecność tylnych okien wzdłuż dwóch bocznych paneli;
c) obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tyłu;
d) brak stałego panelu lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednimi pasażerami a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów;
e) obecność cech komfortowych oraz wykończenia wnętrza i wyposażenia w całym wnętrzu pojazdu, które kojarzone są z przestrzenią pojazdu dla pasażerów (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki).
W pozycji 8703 określenie „samochody osobowo-towarowe" oznacza pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów.
Klasyfikacji pojazdów silnikowych dokonuje się indywidualnie w każdym przypadku, gdyż każdy pojazd może się różnić od innego, zbudowanego na tym samym nadwoziu co może skutkować odmienną klasyfikacja taryfową.
Mając na względzie przytoczone wyjaśnienia, pojazdy typu pick-up, wyglądające pozornie tak samo mogą być klasyfikowane do różnych kodów taryfy celnej, natomiast tylko te spełniające wymagania pozycji 8703 Taryfy celnej obciążone są podatkiem akcyzowym. Inne, określane również jako pojazdy typu pick-up lecz, których obiektywne cechy samochodu nadają im charakter samochodów do przewozu towarów klasyfikowane są do kodu CN 8704 i nie podlegają akcyzie.
Wyjaśnić należy ponadto, że wpis „samochód ciężarowy" w dowodzie rejestracyjnym lub innym dokumencie (np. ze stacji diagnostycznej) nie świadczy, iż dany samochód nie podlega podatkowi akcyzowemu. Do opodatkowania akcyzą zastosowanie ma jedynie Nomenklatura Scalona, do której odnosi się ustawa o podatku akcyzowym. Nie znajdują natomiast zastosowania definicje z ustawy prawo o ruchu drogowym, innego polskiego lub zagranicznego aktu prawnego bądź urzędowego dokumentu, co potwierdzone zostało w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 czerwca 2011 roku, sygn. akt I SA/Ol 383/11).
Poinformować należy ponadto, iż zainteresowany podmiot może wystąpić z wnioskiem do Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu o wydanie Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA), Instytucja WIA umożliwia podmiotom w zakresie samochodów osobowych uzyskanie informacji określającej klasyfikację taryfową w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN). Uzyskana decyzja w sprawie WIA wiąże organy podatkowe wobec podmiotu, na rzecz którego została ona wydana i ma na celu zapewnienie podmiotom pewności stosowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym regulujących opodatkowanie samochodów osobowych.