Wpis na listę agentów celnych
Na listę agentów celnych wpisuje się, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. z 2016 r. poz. poz. 1880 i 1948), osobę fizyczną, jeżeli spełnia następujące warunki:
1) ma pełną zdolność do czynności prawnych;
2) posiada kwalifikacje lub doświadczenie w zakresie obsługi celnej podmiotów gospodarczych;
3) nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
4) wystąpiła z wnioskiem o wpis na listę agentów celnych.
W celu uzyskania wpisu na listę agentów celnych należy złożyć pisemny wniosek do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie zawierający:
1) imię i nazwisko;
2) adres zamieszkania i adres do korespondencji;
3) numer ewidencyjny PESEL, a w przypadku osoby, której nie nadano numeru PESEL - numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
4) oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych;
5) numer i datę decyzji o uznaniu kwalifikacji do wykonywania zawodu agenta celnego – w przypadku uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu agenta celnego uzyskanych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) — stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Do wniosku o wpis na listę agentów celnych należy dołączyć:
1) oryginał lub kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem i podpisaną przez osobę ubiegającą się o wpis na listę agentów celnych jednego z poniższych dokumentów:
→ odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych, na kierunku w dziedzinie nauk ekonomicznych, prawnych lub technicznych, obejmującym wiedzę i umiejętności z zakresu prawa administracyjnego i finansowego, w szczególności prawa celnego oraz suplement do dyplomu lub wypis z przebiegu studiów potwierdzony przez kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni - o ile zostały wydane,
albo
→ świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w tym zakresie,
lub
→ dokument potwierdzający co najmniej trzyletnie doświadczenie w sprawach celnych;
2) informację o osobie z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie braku skazania za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe – w oryginale sporządzonym nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.
Wpis na listę agentów celnych obejmuje:
1) numer i datę wpisu;
2) imię i nazwisko.
Wniosek o wpis na listę agentów celnych należy wysłać na adres:
Izba Administracji Skarbowej w Warszawie
ul. Felińskiego 2B
01-513 Warszawa
Kontakt: email: ict.440000@mf.gov.pl
tel: 22 510 46 77
fax: 22 510 49 89
Procedura wpisu na listę agentów celnych – pytania i odpowiedzi