Samochód kolekcjonerski /zabytkowy w rozumieniu przepisów celnych

Samochód kolekcjonerski /zabytkowy w rozumieniu przepisów celnych

Od 1 stycznia 2014 r. nastąpiły zmiany niektórych kryteriów uznawania pojazdów za przedmioty kolekcjonerskie, co jest wynikiem nowych przepisów wprowadzonych we Wspólnej Taryfie Celnej.

Dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki (w tym pojazdy kolekcjonerskie/zabytkowe), znajdujące się w dziale 97 Wspólnej Taryfy Celnej, są klasyfikowane do kodu CN 9705 00 00 — Kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie, zoologiczne, botaniczne, mineralogiczne, anatomiczne, historyczne, archeologiczne, paleontologiczne, etnograficzne lub numizmatyczne. Dla pojazdów zaklasyfikowanych do wyżej wymienionego kodu CN jako kolekcjonerskie obowiązuje stawka celna 0% oraz stawka podatku VAT 8%.

Do 31 grudnia 2013 r. warunki, jakie powinien spełniać pojazd, aby mógł być uznany za kolekcjonerski w rozumieniu przepisów celnych, określały Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej (2011/C 137/01) — wyjaśnienia do sekcji XXI, dział 97 (Dz.U. UE C 137 z 06.05.2011 r.).

Od 1 stycznia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1001/2013 z dnia 4 października 2013 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. UE L 290 z 31.10.2013 r.), zgodnie z którym do działu 97 Wspólnej Taryfy Celnej została dodana nowa Uwaga dodatkowa, która przejęła zmodyfikowaną treść dotychczasowych wyjaśnień Not wyjaśniających.

Powyższa zmiana oznacza, że Noty wyjaśniające w części dotyczącej pojazdów kolekcjonerskich przestają obowiązywać, a podstawę prawną określającą kryteria klasyfikacyjne dla takich pojazdów stanowić będą postanowienia Wspólnej Taryfy Celnej — sekcji XXI, działu 97, rozszerzone o wyżej wymienioną Uwagę dodatkową.

Istotą wprowadzonych zmian, zawartych w Uwadze dodatkowej do działu 97 WTC, jest przyjęcie dla potrzeb klasyfikacji taryfowej trzech podstawowych kryteriów decydujących o uznaniu pojazdu za kolekcjonerski; pozycja 9705 obejmuje nadal kolekcjonerskie pojazdy silnikowe o znaczeniu historycznym lub etnograficznym, które są:

a) w oryginalnym stanie, bez istotnych zmian podwozia, karoserii, układu kierowniczego, hamulcowego, systemu napędowego lub zawieszenia i silnika. Dopuszczalna jest naprawa i konserwacja.

Uszkodzone lub zużyte części, akcesoria i podzespoły mogą zostać zastąpione, pod warunkiem, że pojazd jest zachowany i utrzymany w odpowiednim stanie historycznym.

Pojazdy zmodernizowane lub zmodyfikowane są wykluczone.

b) co najmniej 30-letnie;

c) modelu lub typu, który nie jest już produkowany.

Dla potrzeb klasyfikacji taryfowej, w przypadku pojazdów, które spełniają powyższe trzy kryteria (a, b, c) uznaje się, że mają wymagane cechy do włączenia do kolekcji.

Opracowano 24 stycznia 2014 r.

© Ministerstwo Finansów 2011 - 2024 Przejdź do góry