Informacje dla pracodawcy i innych płatników
Zobacz jakie zmiany czekają cię od 2019 r.
- informacje o dochodach zatrudnionych przez ciebie osób fizycznych za 2018 r. wysyłasz do urzędu skarbowego wyłącznie elektronicznie
- informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R do urzędu skarbowego przekazujesz do 31 stycznia 2019 r.
Na przesłanie informacji pracownikowi masz czas do końca lutego.
Jak złożyć, podpisać i przesłać informacje
Do urzędu skarbowego składasz informacje o wypłaconych w 2018 r. wynagrodzeniach wyłącznie elektronicznie na właściwych wzorach formularzy:
- PIT-8C(9)
- PIT-11(24)
- PIT-R(19)
Masz na to czas do 31 stycznia.
Uwaga!
Nie zmienia się termin składania rocznej deklaracji PIT-4R(8), PIT-8AR(7) - składasz ją do 31 stycznia. Natomiast informację IFT-1/IFT-1R(14) - składasz do 28 lutego.
Wskazane wyżej terminy cię nie dotyczą jeżeli kończysz prowadzić działalność. W takim przypadku formularze musisz złożyć do dnia zaprzestania działalności.
Złóż informację na aktualnie obowiązującej wersji formularza.
Oznaczenie wersji znajdziesz w prawym dolnym rogu formularza.
Formularze możesz podpisać:
- podpisem kwalifikowanym – wszystkie formularze
- danymi autoryzującymi – formularze: PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, PIT-4R, PIT-8AR
Formularze możesz przesłać za pomocą:
1. Formularza interaktywnego Ministerstwa Finansów
Aby to zrobić:
- wejdź na stronę portalpodatkowy.mf.gov.pl
- pobierz odpowiedni formularz z zakładki e-Deklaracje / Formularze
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij
2. Modułu finansowo-księgowego
Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji (modułów) możesz wysyłać deklaracje drogą elektroniczną, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane deklaracje.
Aby to zrobić:
- wejdź na stronę portalpodatkowy.mf.gov.pl
- pobierz właściwą strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij dokument ze swojej aplikacji
3. Bramki Ministerstwa Finansów: e-Deklaracje, Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD)
Aby to zrobić:
- uruchom odpowiednią aplikację (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia - Wyjścia
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij dokument do bramki e-Deklaracje (dokumenty pojedyncze) lub do UBD jeśli chcesz jednocześnie przesłać do 20 tys. informacji
Uwaga!
Do UBD możesz przesłać jednocześnie do 20 tys. dokumentów.
Pamiętaj!
Pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO).
Korekty deklaracji nie możesz złożyć za pomocą bramki UBD. Wyślesz ją tylko jako pojedynczy dokument do systemu e-Deklaracje.
Więcej informacji o UBD.
Jak udzielić pełnomocnictwa
Jeśli nie chcesz przesyłać informacji osobiście, może to za ciebie zrobić twój pełnomocnik.
Wypełnij i dostarcz do urzędu skarbowego druk UPL-1. Możesz to zrobić:
- papierowo – złóż go w swoim urzędzie skarbowym
- elektronicznie – przekaż przez ePUAP
Jedno pełnomocnictwo pozwoli ci złożyć informację, roczne rozliczenie podatku we wszystkich urzędach skarbowych.
Wypełniasz PIT-11, PIT-8C i PIT-R za 2018 r. – pamiętaj o poprawnym PESEL lub NIP
- Jeżeli jesteś pracodawcą lub inną osobą, która wypłaca świadczenia, pamiętaj, aby podczas składania PIT-11, PIT-8C, PIT-R wpisać prawidłowy identyfikator podatkowy PESEL albo NIP swojego pracownika lub innego podatnika.
- Dzięki temu udostępnimy mu poprawny PIT-37 i/lub PIT-38 za rok 2018.
Jeżeli w roku 2018 r. zatrudniałeś pracowników (bez względu na rodzaj umowy) i byłeś płatnikiem podatku dochodowego, musisz przekazać urzędowi skarbowemu do 31 stycznia 2019 r. oraz pracownikowi do 28 lutego 2019 r. informacje o wysokości osiągniętych przychodów (dochodów) oraz o pobranych zaliczkach w 2018 r.
Wpisz prawidłowy identyfikator podatkowy, którym jest PESEL albo NIP twojego pracownika lub innego podatnika. Umożliwi to nam przygotowanie dla niego poprawnego zeznania podatkowego PIT-37 lub PIT-38 za rok 2018.
Jeśli pracownik jest obcokrajowcem
Jeżeli twój pracownik jest cudzoziemcem i zamieszkuje na terytorium naszego kraju, powinien posiadać identyfikator podatkowy PESEL.
Rejestracją danych w rejestrze PESEL zajmują się organy gminy, które są właściwe do:
- zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzoziemca,
- złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL [1].
Cudzoziemcy, którzy są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkowie ich rodzin zamieszkujący w Polsce, mają obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Natomiast pozostali cudzoziemcy powinni się zameldować najpóźniej w ciągu 4. dni [2].
Z kolei cudzoziemcy, których pobyt na terenie Polski nie przekracza 30. dni, są zwolnieni z obowiązku meldunkowego [3].
[1] w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności, dalej „ustawy"
[2] art. 41 ustawy
[3] art. 42 ust. 2 ustawy