Informacje dla pracodawcy i innych płatników

Zobacz jakie zmiany czekają cię od 2019 r.

  • informacje o dochodach zatrudnionych przez ciebie osób fizycznych za 2018 r. wysyłasz do urzędu skarbowego wyłącznie elektronicznie
  • informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R do urzędu skarbowego przekazujesz do 31 stycznia 2019 r.

Na przesłanie informacji pracownikowi masz czas do końca lutego.

Jak złożyć, podpisać i przesłać informacje

Do urzędu skarbowego składasz informacje o wypłaconych w 2018 r. wynagrodzeniach wyłącznie elektronicznie na właściwych wzorach formularzy:

  • PIT-8C(9)
  • PIT-11(24)
  • PIT-R(19)

Masz na to czas do 31 stycznia.

Uwaga!

Nie zmienia się termin składania rocznej deklaracji PIT-4R(8), PIT-8AR(7) - składasz ją do 31 stycznia. Natomiast informację IFT-1/IFT-1R(14) - składasz do 28 lutego.

Wskazane wyżej terminy cię nie dotyczą jeżeli kończysz prowadzić działalność. W takim przypadku formularze musisz złożyć do dnia zaprzestania działalności.

Pamiętaj!

Złóż informację na aktualnie obowiązującej wersji formularza.

Oznaczenie wersji znajdziesz w prawym dolnym rogu formularza.

Formularze możesz podpisać:

  • podpisem kwalifikowanym – wszystkie formularze
  • danymi autoryzującymi – formularze: PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, PIT-4R, PIT-8AR

 

Formularze możesz przesłać za pomocą:

1.    Formularza interaktywnego Ministerstwa Finansów

Aby to zrobić:

  • wejdź na stronę portalpodatkowy.mf.gov.pl
  • pobierz odpowiedni formularz z zakładki e-Deklaracje / Formularze
  • wypełnij formularz
  • podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
  • wyślij

czytaj więcej

2.    Modułu finansowo-księgowego

Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji (modułów) możesz wysyłać deklaracje drogą elektroniczną, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane deklaracje.

Aby to zrobić:

3.    Bramki Ministerstwa Finansów: e-Deklaracje, Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD)


Aby to zrobić:

  • uruchom odpowiednią aplikację (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia - Wyjścia
  • wypełnij formularz
  • podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
  • wyślij dokument do bramki e-Deklaracje (dokumenty pojedyncze) lub do UBD jeśli chcesz jednocześnie przesłać do 20 tys. informacji

Uwaga!

Do UBD możesz przesłać jednocześnie do 20 tys. dokumentów.

Pamiętaj!

Pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO).

Korekty deklaracji nie możesz złożyć za pomocą bramki UBD. Wyślesz ją tylko jako pojedynczy dokument do systemu e-Deklaracje.

Więcej informacji o UBD.

Jak udzielić pełnomocnictwa

Jeśli nie chcesz przesyłać informacji osobiście, może to za ciebie zrobić twój pełnomocnik.

Wypełnij i dostarcz do urzędu skarbowego druk UPL-1. Możesz to zrobić:

  • papierowo złóż go w swoim urzędzie skarbowym
  • elektronicznie – przekaż przez ePUAP
Pamiętaj!

Jedno pełnomocnictwo pozwoli ci złożyć informację, roczne rozliczenie podatku we wszystkich urzędach skarbowych.

Wypełniasz PIT-11, PIT-8C i PIT-R za 2018 r. – pamiętaj o poprawnym PESEL lub NIP

  • Jeżeli jesteś pracodawcą lub inną osobą, która wypłaca świadczenia, pamiętaj, aby podczas składania PIT-11, PIT-8C, PIT-R wpisać prawidłowy identyfikator podatkowy PESEL albo NIP swojego pracownika lub innego podatnika.
  • Dzięki temu udostępnimy mu poprawny PIT-37 i/lub PIT-38 za rok 2018.

Jeżeli w roku 2018 r. zatrudniałeś pracowników (bez względu na rodzaj umowy) i byłeś płatnikiem podatku dochodowego, musisz przekazać urzędowi skarbowemu do 31 stycznia 2019 r. oraz pracownikowi do 28 lutego 2019 r. informacje o wysokości osiągniętych przychodów (dochodów) oraz o pobranych zaliczkach w 2018 r.

Pamiętaj!

Wpisz prawidłowy identyfikator podatkowy, którym jest PESEL albo NIP twojego pracownika lub innego podatnika. Umożliwi to nam przygotowanie dla niego poprawnego zeznania podatkowego PIT-37 lub PIT-38 za rok 2018.

Jeśli pracownik jest obcokrajowcem

Jeżeli twój pracownik jest cudzoziemcem i zamieszkuje na terytorium naszego kraju, powinien posiadać identyfikator podatkowy PESEL.

Rejestracją danych w rejestrze PESEL zajmują się organy gminy, które są właściwe do:

  • zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzoziemca,
  • złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL [1].

Cudzoziemcy, którzy są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkowie ich rodzin zamieszkujący w Polsce, mają obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Natomiast pozostali cudzoziemcy powinni się zameldować najpóźniej w ciągu 4. dni [2].

Z kolei cudzoziemcy, których pobyt na terenie Polski nie przekracza 30. dni, są zwolnieni z obowiązku meldunkowego [3].

 

[1] w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności, dalej „ustawy"

[2] art. 41 ustawy

[3] art. 42 ust. 2 ustawy