Podsystem Zarządzania Kontyngentami Taryfowymi i Nadzoru - TQS
PODSYSTEM ZARZĄDZANIA KONTYNGENTAMI TARYFOWYMI I NADZORU AIS/TQS
Podsystem Zarządzania Kontyngentami Taryfowymi i Nadzoru stanowi jeden z modułów Automatycznego Systemu Importu AIS/IMPORT
Akty prawne stanowiące podstawę prawną funkcjonowania systemu
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269/1 z 10.10.2013)
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343/558 z 29.12.2015, ze zm. L 149/19 z 13.06.2017 r.)
Cel systemu
AIS/TQS został wdrożony w Polsce w celu wspomagania Krajowej Administracji Skarbowej, w szczególności, urzędów celno-skarbowych i oddziałów celnych w zakresie obsługi:
1. wniosków o zaliczenie towarów na poczet kontyngentów taryfowych zarządzanych przez Komisję Europejską zgodnie z chronologicznym porządkiem przyjmowania według dat przyjęcia zgłoszeń celnych do dopuszczenia do obrotu, zwrotów niewykorzystanych ilości przyznanych w ramach kontyngentów;
2. procesów rejestrowania i przechowywania danych w zakresie przywozu i wywozu towarów objętych nadzorem statystycznym nad dopuszczeniem do obrotu lub wywozem towarów i przekazywanie do Komisji Europejskiej tych danych pochodzących z pojedynczych zgłoszeń celnych;
3. procesów rejestrowania i przechowywania danych w zakresie przywozu towarów objętych nadzorem statystycznym nad dopuszczeniem do obrotu towarów objętych środkami antydumpingowymi, wyrównawczymi lub tymi postepowaniami i przekazywanie do Komisji Europejskiej tych danych pochodzących z pojedynczych zgłoszeń celnych.
AIS/TQS umożliwia wymianę informacji pomiędzy Krajową Administracją Skarbową i Dyrekcją Generalną ds. Podatków i Unii Celnej Komisji Europejskiej (DG TAXUD). TQS został wdrożony 1 maja 2004 r.; w dniu 1 października 2017 r. zastąpiony został przez AIS/TQS działający w środowisku Systemu Informatycznego Służby Celnej (SISC) w ramach Systemu AIS/IMPORT.
Aktualnie AIS/TQS współpracuje i wymienia dane:
1) w domenie wspólnej, w zakresie wymiany danych referencyjnych i danych operacyjnych z 2 systemami zarządzanymi przez DG TAXUD (QUOTA2 i SURV2) i 1 systemem zarządzanym przez DG TRADE (Management Information System - MIS Database 14.6);
2) w domenie krajowej, w zakresie wymiany danych referencyjnych i danych operacyjnych z systemami SISC (CELINA/IMPORT, AIS/IMPORT, AES).
W związku z realizowanymi celami, w AIS/TQS wyodrębnione są trzy komponenty:
· TQ odpowiada za obszar funkcjonalny wspierający procesy związane z obsługą zgłoszeń celnych stanowiących wnioski o zastosowanie preferencyjnej stawki celnej w ramach kontyngentów taryfowych rozdysponowywanych zgodnie z chronologicznym porządkiem przyjmowania zgłoszeń celnych;
· TS odpowiada za obszar funkcjonalny wspierający procesy związane ze sprawowaniem nadzoru statystycznego nad obrotem towarami z krajami trzecimi; oraz
· ADP odpowiada za obszar funkcjonalny wspierający procesy związane ze sprawowaniem nadzoru nad przywozem towarów objętych środkami antydumpingowymi i antysubsydyjnymi.
1. Zadania realizowane przez komponent TQ:
· rejestrowanie odbieranych z CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT dokumentów SAD z wnioskami o zaliczenie towaru na poczet kontyngentu taryfowego (SAD z wypełnionym polem 39 (Kontyngent));
· walidacja poprawności danych, ich przetwarzanie i generowanie dziennego zestawienia wniosków o kontyngenty (zawierające dane: data transakcji, kod Taric, kod kraju pochodzenia, wnioskowana ilość wyrażona w j.m., wartość statystyczna, numer porządkowy kontyngentu taryfowego), które jest wysyłane do DG TAXUD (QUOTA2) w odpowiednim formacie;
· odbieranie z DG TAXUD zwrotnych komunikatów informujących o ewentualnie wykrytych błędach oraz komunikatów zawierających decyzje o zaliczeniu bądź odmowie zaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu, bądź o zablokowaniu rozdysponowywania kontyngentu taryfowego, którego dotyczył konkretny wniosek;
· naniesienie konkretnej informacji o stanie obsługi wniosku (pochodzącej z odebranych komunikatów) na zarejestrowane wnioski i przekazanie jej do CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT.
2. Zadania realizowane przez komponent TS:
· rejestrowanie odbieranych z CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT dokumentów SAD oraz z Systemu AES dokumentów wywozowych;
· generowanie dziennych raportów zawierających dane (data transakcji, kod Taric, kod dodatkowy UE, kod kraju pochodzenia/przeznaczenia, kod preferencji, kod procedury, masa netto, ilość wyrażona w uzupełniającej j.m., wartość statystyczna, numer porządkowy kontyngentu taryfowego)objęte nadzorem statystycznym w przywozie i wywozie, które są wysyłane codziennie do DG TAXUD (SURV2) w odpowiednim formacie i strukturze danych;
· odbieranie z DG TAXUD zwrotnych komunikatów informujących o ewentualnie wykrytych błędach w otrzymanych danych.
Dane gromadzone przez DG TAXUD w zakresie nadzoru statystycznego nad obrotem z krajami trzecimi są analizowane i wykorzystywane przy podejmowaniu działań mających na celu ochronę wewnętrznego rynku Wspólnoty przed nadmiernym przywozem towarów korzystających z preferencji taryfowych, bądź działań mających na celu walkę z oszustwami. Nadzór ten różni się od statystyk przywozu i wywozu przesyłanych przez państwa członkowskie UE do EUROSTAT-u. Znajomość aktualnego poziomu przywozu i wywozu towarów objętych nadzorem statystycznym ma na celu poprawę skuteczności funkcjonowania preferencji taryfowych. Dane objęte nadzorem statystycznym nad obrotem towarami z krajami trzecimi są przekazywane automatycznie na bieżąco z częstotliwością 7 dni w tygodniu.
3. Zadania realizowane przez komponent ADP:
· rejestrowanie odbieranych z CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT dokumentów SAD;
· generowanie miesięcznych raportów zawierających dane (m.in. data transakcji, kod CN, kod dodatkowy, typ środka, kod kraju pochodzenia, masa netto, ilość wyrażona w uzupełniającej j.m., wartość statystyczna, świadectwo produkcji, kwota zadeklarowanego cła antydumpingowego) objęte nadzorem nad przywozem towarów podlegających środkom antydumpingowym i antysubsydyjnym, które są wysyłane raz w miesiącu do DG TRADE (MIS Database 14.6) w odpowiednim formacie;
· odbieranie z DG TRADE zwrotnych komunikatów informujących o ewentualnie wykrytych błędach w otrzymanych danych oraz ich korygowanie w raportach.
Dane objęte nadzorem nad przywozem towarów objętych środkami antydumpingowymi i antysubsydyjnymi są przekazywane z częstotliwością miesięczną.
Zakres informacyjny podmiotowy
- Krajowa Administracja Skarbowa (izby administracji skarbowej, urzędy celno-skarbowe,
oddziały celne)
- DG TAXUD i DG TRADE Komisji Europejskiej
Zakres informacyjny przedmiotowy
AIS/TQS gromadzi i przetwarza dane ze zgłoszeń celnych w przywozie i wywozie.
Zakres danych gromadzonych i przetwarzanych w AIS/TQS oraz wymienianych z systemami współpracującymi jest opisany w dokumentacji UE oraz w dokumentacji krajowej (struktury komunikatów, grupy danych, reguły i warunki, słowniki, opis funkcjonalne w podziale na czynności użytkowników):
Sposób korzystania z systemu AIS/TQS jest określony w dokumencie:
1. Instrukcja wypełniania zgłoszeń celnych w. 1.16.
Źródła danych i częstotliwość aktualizacji
Źródła danych:
- elektroniczne zgłoszenia celne w przywozie i wywozie,
- komunikaty elektroniczne przesyłane przez systemy Komisji Europejskiej,
- bazy danych odniesienia (za pośrednictwem systemów CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT): ISZTAR4 (krajowa).
Aktualizacja danych:
- z ISZTAR4 online.
Termin i formy udostępniania danych
Wnioski o zaliczenie towarów na poczet kontyngentów taryfowych zamieszczone w zgłoszeniach celnych przywozowych, które są przesyłane przez zgłaszających do CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT, w urzędów celno-skarbowych i oddziałów celnych po przyjęciu są przekazywane automatycznie do podsystemu AIS/TQS umiejscowiony w AIS/IMPORT. Następnie podlegają szczegółowej weryfikacji merytorycznej i najpóźniej następnego dnia po przyjęciu zgłoszenia, wysyłane są codziennie w formie komunikatu do systemu QUOTA2 w Komisji Europejskiej. Komunikaty zawierające wnioski są automatycznie wysyłane codziennie przed godziną 14.00 (7 dni w tygodniu), o czasie umożliwiającym dokonanie poprawy ew. błędów w transmisji. Rozdysponowanie wysłanych krajowych wniosków przeprowadzane jest przez DG TAXUD drugiego dnia licząc od daty przyjęcia zgłoszenia i przesyłane zwrotnie, w formie komunikatów, do poszczególnych państw członkowskich. Dane o stanie obsługi z otrzymanych komunikatów, AIS/TQS dowiązuje do poszczególnych zgłoszeń celnych i przesyła do systemu CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT.
Zgłoszenia celne przywozowe, które są przesyłane przez zgłaszających do CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT oraz zgłoszenia celne wywozowe, które są przesyłane przez zgłaszających do AES, których dane są objęte nadzorem statystycznym są rejestrowane w AIS/TQS. Dane z pojedynczych zgłoszeń, które są objęte nadzorem statystycznym są przekazywane, w formie komunikatów elektronicznych do systemu SURV2 online. Zwrotnie są odbierane komunikaty z informacjami o wynikach przeprowadzonej walidacji. Informacje o wykrytych błędach, AIS/TQS dowiązuje do poszczególnych zgłoszeń celnych i przesyła do CELINA/IMPORT lub AIS/IMPORT oraz AES.
Gestor
Ministerstwo Finansów, Departament Ceł
Administrator systemu
Izba Administracji Skarbowej w Krakowie
Wsparcie merytoryczne zapewnia Wydział Zintegrowanej Taryfy Celnej i Środków Taryfowych w Departamencie Ceł.