Ceny transferowe wg OECD i UE
Ze względu na swoją istotność oraz międzynarodowy charakter, ceny transferowe stanowią temat rozważań i regulacji podejmowanych na forum Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Unii Europejskiej1
Dynamicznie ewoluującą międzynarodowa praktyka gospodarcza, wymusza tak na OECD jak i na organach Unii Europejskiej stałe prowadzenie prac zmierzających do określenia pożądanych zachowań przedsiębiorstw wielonarodowych w innych krajach. Rezultatami tych prac są chociażby Wytyczne OECD w zakresie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych, współrealizowany przez OECD i Grupę „G20" program „BEPS" (Base Erosion and Profit Shifting) poruszający problematykę erozji podstawy opodatkowania i przerzucania dochodów, czy też Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich dotycząca kodeksu postępowania w sprawie dokumentacji cen transferowych dla przedsiębiorstw stowarzyszonych w Unii Europejskiej.
Z racji, że większość inwestycji zagranicznych w Polsce pochodzi z krajów OECD, respektowanie Wytycznych OECD oraz innych dokumentów publikowanych przez tę organizację ma istotne znaczenie gospodarcze dla Polski2. Warto również zauważyć, iż Trybunał Konstytucyjny podziela pogląd, że wykładnia prawa wewnętrznego w duchu prawa wspólnotowego może i powinna być wykorzystana jako najtańszy i najszybszy instrument realizacji obowiązku harmonizacji prawa3.
Ministerstwo Finansów, zarówno prowadząc prace legislacyjne w przedmiocie cen transferowych, jak i wykonując zadania związane z procedurą zawierania porozumień w sprawie ustalenia cen transakcyjnych (APA), czy też procedurą wzajemnego porozumiewania się (MAP), uwzględnia dorobek OECD oraz organów Unii Europejskiej.
Publikacje OECD, czy niektóre formy aktywności organów Unii Europejskiej (np. Raporty z prac JTPF), nie mają charakteru prawa powszechnie obowiązującego, jednak tezy i rozwiązania zawarte w dokumentach publikowanych przez OECD czy JTPF, powinny być traktowane przez podatników i organy podatkowe (kontrolne), jako zbiór dobrych praktyk, oraz punkt odniesienia służący do wyboru właściwego kierunku interpretacyjnego przepisów prawa podatkowego, regulujących zagadnienie cen transferowych4.
1Polska jest członkiem OECD od 22 listopada 1996 r., a przystąpienie do Unii Europejskiej nastąpiło 1 maja 2004 r.
2Na podstawie Informacji nr 428 Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu z grudnia 1996 r. pt. "Znaczenie OECD dla Polski"
3Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 stycznia 2003 r. (sygnatura akt K2/02).
4Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 kwietnia 2012 r. (sygnatura akt II FSK 2121/10), czy też wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 października 2008 r. (sygnatura akt II GSK 421/08).